Wat is goede muziekeducatie? Voor jongere kinderen, voor wat oudere kinderen, jongeren of volwassenen die een instrument hebben gekozen?

Al vroeg in zijn opleiding begon Jan hierover na te denken, tot op heden. Voor hem is essentieel dat het notenschrift een ‘klankschrift’ is en geen ‘grepenschrift’. Anders gezegd: noten en tekens op de notenbalk staan er weliswaar als instructie voor wat je op het instrument moet doen, maar ze zijn vooral notatie van klank, melodie, maat en ritme. Belangrijk is dat vanuit de noten en andere tekens een klankvoorstelling ontstaat. Training hierin is een belangrijk onderdeel van de lessen.

Als hoornist kom je er snel achter dat alleen ‘ventielen indrukken en blazen’ niet het gewenste effect heeft: de hoorn heeft maar enkele ventielen (meestal 4, afhankelijk van het type) en het gevoel voor toonhoogte is onmisbaar als je hoorn speelt. Veel sprongen op de hoorn maak je zonder dat je ventielen wisselt.

Laten we ook niet vergeten dat veel mensen geen noten (meer) nodig hebben om fantastisch muziek te maken!

Muziek is een auditieve- en geen visuele kunst: de ontwikkeling van het muzikale gehoor en ‘je klank kunnen voorstellen’, ook vanuit het notenschrift, staat centraal. Hoe beter je de klanken kunt ‘vooruit-horen’, hoe beter je kunt musiceren op je instrument (of stem) en hoe zelfstandiger je bent, ook in een ensemble, orkest, band of koor.

Jan is in de gelegenheid om veel van zijn ideeën, samen met anderen, uit te werken in publicaties die als leermiddelen een bijdrage leveren aan de kwaliteit van muziekeducatie.

Muziektheorie en gehoorscholing

Samen met Henk Maas ontwikkelde Jan de volgende publicaties:

Algemene Muziektheorie - Examen A (+ CD)
Algemene Muziektheorie - Examen B (+ CD)
Algemene Muziektheorie - Examen C (+ CD)
Algemene Muziektheorie - Examen D (+ 2 CD’s)
Allgemeine Musiklehre - Band 1 (+ CD)
Allgemeine Musiklehre - Band 2 (+ CD)

Prima Vista Ritme - Ritmische vorming

Samen met Frank van den Berg (✝ 2015) ontwikkelde Jan de volgende publicaties:

Prima Vista Ritme - Examen A
Prima Vista Ritme - Examen B
Prima Vista Ritme - Examen C
Prima Vista Ritme - Examen D

Voorbeeldrepertoire - nieuwe composities voor blaasinstrumenten

Jan ontwikkelde samen met diverse componisten nieuwe composities als voorbeeldrepertoire voor de muziekexamens A en B. Al deze uitgaven zijn voorzien van CD met opnamen van de composities en ook de pianobegeleidingen zijn opgenomen. De pianobegeleidingen zijn ook als bladmuziek toegevoegd.

Voorbeeldrepertoire Examen A voor Fluit
Voorbeeldrepertoire Examen A voor Hobo
Voorbeeldrepertoire Examen A voor Klarinet
Voorbeeldrepertoire Examen A voor Saxofoon alt
Voorbeeldrepertoire Examen A voor Trompet
Voorbeeldrepertoire Examen A voor Hoorn
Voorbeeldrepertoire Examen A voor Trombone
Voorbeeldrepertoire Examen B voor Fluit
Voorbeeldrepertoire Examen B voor Klarinet
Voorbeeldrepertoire Examen B voor Saxofoon alt
Voorbeeldrepertoire Examen B voor Trompet

Al deze publicaties zijn aan te schaffen via de distributeur musicshopeurope.com